Jedinečné stroje: XB-70 Valkyrie

V padesátých letech minulého století vyvstal v USA požadavek na těžký bombardér schopný nést jaderné zbraně. Letoun měl provádět překvapivé střemhlavé útoky z výšky několika kilometrů a uletět dřív, než by nepřítel stačil zareagovat. Kvůli neobvyklosti celého conceptu byl návrh letadla mnohokrát pozměněn, než se dal celý projekt realizovat. 

XB-70 při prvním slavnostním rolování.

Výzbroj

Letoun nebyl žádný mrňousek. Tento šestimotorový obr měl na délku 57 metrů, což je o chloupek víc než druhoválečný B-29 který shodil atomovou bombu na Hirošimu a Nagasaki. Díky své obří velikosti dokázal unést 23 tun bomb, což byla opravdu omračující síla. Díky působivému arzenálu a bleskové rychlosti měl potenciál stát se nejničivější zbraní své doby. 

Ukázka letounu při reklamním focení v roce 1966.

Manévrovací schopnosti

Rychlost XB-70 byla opravdu úctyhodná. Letoun byl schopný letět rychlostí vyšší než 3200 kilometrů v hodině,  tedy trojnásobnou rychlostí zvuku. Kvůli tomu ho radary dokázaly jen těžko zaznamenat. Dokázal doletět  do vzdálenosti 7000 kilometrů, takže by to měl z Vysokého Mýta do Washingtonu za méně než dvě a půl hodiny. Což není úplně špatný čas. Původně se počítalo i se vzdušným tankováním, od kterého se však nakonec upustilo. 

První návrhy byly kvůli své bizarnosti razantně zamítnuty.

Využití

Přestože šel vývoj letounu rychle kupředu tak zastaral dřív, než bylo hotové první bojeschopné letadlo. Do výzbroje se totiž začaly dostávat první raketové obranné systémy, schopné sestřelit i vysoko letící XB-70. Letoun by tak musel létat nízko nad zemí, aby se vyhnul radarům, kde by ale nedosáhl vyšší rychlosti a celý vývoj by tak byl k ničemu. Kvůli dalšímu vývoji mezikontinentální raket tak začala značně klesat relevantnost XB-70. Nakonec byly díky politické kampani vyrobeny dva prototypy, využívané jen při pokusech ve vysokých rychlostech. V roce 1966 se při reklamním focení srazil XB-70 si jinou stíhačkou a explodoval. Po sérii pokusů byl nakonec druhý stroj převezen do muzea a projekt ukončen. 

Druhý prototyp při převozu na základnu Wright-Peterson, kde je k vidění dodnes.

Zajímavost

Přestože představoval XB-70 z hlediska vojenského využití fiasko, z vědeckého hlediska šlo o neocenitelný stroj. Výrazně pomohl při výzkumu sonického třesku a zátěže na celou konstrukci při velmi vysokých rychlostech. Získaná data posloužila k výzkumu těžkého bombardéru B-1 Lancer, který je ve výzbroji USA dodnes. SSSR kvůli strachu z XB-70 vyvinulo vlastní záchytný stíhač MiG-25, který je dodnes jedním z nejrychlejších letadel, která kdy vstoupila do aktivní vojenské služby. 

Pokud jsi se dočetl až jsem, tak jsi machr. Více podobných článků najdeš tady 🙂

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *