Proč se otužovat? Aneb více než účinný biohacking

Z otužování se stal v poslední době veliký trend. Nejenže má natolik blahodárné účinky na lidský organismus a zlepšování fyzické kondice, jeho blahodárné účinky můžeme pozorovat i na naší psychice a při budování lepší a nezlomné osobnosti. Dnešní článek vám popíše, proč se otužovat a jeho hlavní benefity. Upřímně doufám, že vás některé, milé čtenáře, také přesvědčí k malé zkoušce.

Lepší výraz pro otužování bude zřejmě chladová terapie, jelikož zahrnuje mnohem více forem. Celkem můžeme za chladovou terapii považovat tři formy, a to terapii vodou, ledem a vzduchem. Ještě, než se pustíme do jedné z forem, kterou bych vám v dnešním článku ráda představila, musím podotknout, že tak jako každý návyk má i tento dlouhodobý účinek. Proto si nelze představovat, že nám jedna ledová sprcha změní život. Celé otužování má jako mnoho jiných věcí, které opravdu za něco stojí, dlouhou cestu. Pokud tedy přijímáte tento fakt za samozřejmost, začneme tou zřejmě nejrozšířenější, a to terapií studenou vodou. 

otužování v ledové vodě
Chladová terapie vodou

Není se čemu divit, když vám povím, že první příčku oblíbenosti v otužování drží právě voda. S trochou nadsázky totiž můžeme říci, že ta je prakticky všude a vždy. Jak vám ale může ledová sprcha ráno změnit celý den? Studie prokázaly, že pokud ponoříme své tělo do vody o teplotě 4.4 stupňů Celsia, zvýší se hormon soustředění – noradrenalin až o 250 % během pouhých 20 vteřin. Pokud se vám ale voda pro otužovací začátky zdá příliš studená, delší ponor ve vodě o 14 stupních zvýšil noradrenalin o neuvěřitelných 530 % a možná ještě známější ,,hormon štěstí‘‘ dopamin o 250 % [1]. Krom toho, že ledová sprcha zlepšuje krevní oběh, zmírňuje také bolest svalů po jakékoliv fyzické aktivitě. Má velký vliv i na zvyšování počtu bílých krvinek, což vede ke zocelování imunitního systému i naší psychiky.

Ledová sprcha

V závislosti na denní době, ve které ledovou sprchu vykonáte se její účinky změní také. 
Vědci dokázali, že před spaním umí zklidnit mysl a snížit tělesnou teplotu, což vede ke kvalitnějšímu spánku. Metodu, kterou mohu ovšem doporučit z vlastních zkušeností, je ledová sprcha po probuzení. Tento způsob ,,zocelování‘‘ testuji již nějakou dobu sama na sobě. I když nepatříte mezi jedince, kteří na sobě pocítí nezměrné změny, dokáže vám tato chladová terapie dát opravdu hodně. Už jen samotné ,,dokopání se‘‘ a pustit na sebe deset minut po probuzení ledovou vodu vyžaduje nemalou dávku odhodlání a disciplíny. 

Nejen tyto dvě vlastnosti se s vámi následně po celý den vezou na lehké vlně po celý den. Zároveň taková sprcha dokáže perfektně nastartovat organismus a připravit mozek na soustředěnost a produktivitu. Vemte jed na to, že ospalí po ní jen tak nebudete, a naopak získáte nad začátkem nového dne mnohem větší nadhled. To je naprosto jiná představa, než kdybyste nechali své tělo uklábosit pod horkým a příjemným proudem vody. 

Osobní pohled

Moje rada, kterou jsem se při ranní sprše přiučila je fakt, že se od nepříjemného pocitu musíme naučit odprostit. Zkrátka připustit k sobě onen nepříjemný pocit a naučit se ho vnímat a následně se v něm uvolnit. To je asi nejdůležitější lekce pro život, kterou vám ledová sprcha podle mého názoru může nabídnout. Je opravdu důležité umět se v nepříjemných situacích uvolnit, a právě v tom vám ledový proud vody nabízí skvělou příležitost.

Dalším velice populárním způsobem, jak využít naplno účinky chladové terapie vodou je tzv. opakovaná saunová terapie (ST). Jedná se o cyklický způsob využití sauny k ohřátí tělesného jádra a jeho následného zchlazení. Během prohřívací fáze v sauně dochází v našem těle ke zvýšenému prokrvení kůže – je pro mne nelehkým úkolem shrnout děj, jež probíhá v lidském organismu při pobytu v sauně. I tak se o to ale pokusím. 

finská sauna

Pokud se naše tělo octne v prostředí s podstatně zvýšenou okolní teplotou (sauna) začne se přebytečného tepla, které do něj proniká, zbavovat. Průtok krve kůží se zvýší z původních 5-10 % minutového srdečního objemu při pokojové teplotě na 50-70 %. [2] Další změny se ale dočká současně i podkoží a svaly. Stoupá i teplota tělesného jádra o 1-2 °C. Teplota kůže vystoupá až na 40-42°C. Během zchlazení reaguje organismus vazokonstrikcí (stažením cév) a vzestupem krevního tlaku, který se však nezvýší tolik jako bez předehřátí tělesného jádra (Poděbradský & Vařeka, 2010)

znázornění vazokonstrikce - stažení cév
Znázornění vazokonstrikce
(stažení cév)

Proto by se dalo říci, že je možná tento způsob trochu jednodušší. Jistě ale nebude mít tak silný morální účinek, protože tělo ke zchlazení tíhne samo o sobě. Nemusíte proto vykonat nijak zvlášť bolestnou oběť. Sauna sama má ovšem neskutečné benefity, kvůli kterým se její využití rozhodně nestává zbytečným, a ne tak efektivním. Neodpustím si poznámku, že před tím, než začnete saunovat, není od věci si přečíst pár informací, jak vlastně na to, abyste z času tam stráveného vytěžili maximum. Jako všechno má totiž i saunování svá uznávaná pravidla. A jedno, které si dovolím zmínit, je rozhodně průběžný a dostatečný pitný režim. Jelikož při saunování pokožka přebírá některé funkce ledvin a dochází k podstatné dehydrataci.

Závěr

Závěrem mohu jen doporučit kteroukoliv zázračnou formu tohoto biohackingu. Upřímně doufám, že nejednoho z vás přiměje alespoň ke zkoušce. Pokud vás otužování zaujalo a rádi byste svoje poznatky obohatili o nějaké další, vřele doporučuji knihu od Libora Mattuše: Chladová terapie – kompletní průvodce otužováním. Kromě toho můžete nahlédnout do mých dalších zdrojů, jež mi byly nápomocny při psaní tohoto článku.

1. Anglická studie o chladové terapii, zde
2. Závěrečná práce, se spoustou zajímavých poznatků, zde
Další neopomenutelný zdroj
Spolu s ním, ještě tento článek
Zmiňovaná kniha

1 názor na “Proč se otužovat? Aneb více než účinný biohacking”

  1. Ing. Stanislav Brunclík

    Otužování odstraní rýmy a nachlazení, ale na otužování chce aby člověk měl v sobě disciplínu a odvahu začít a vložit si ho do  denního režimu. Sám jsem to zkoušel mnohokráte, vždy na Silvestra jako do nového roku, vždy to vydrželo krátkou dobu

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *