10.října, světový den duševního zdraví

Světový den duševního zdraví byl vyhlášen v roce 1992 za účelem šířit o něm povědomí a připomenout jeho prevenci. Duševní zdraví je základní předpoklad pro spokojený život a každý člověk na něj má právo. Při příležitosti již 31. světového dne duševního zdraví si pojďme připomenout, jak o něj vlastně pečovat.

1. Příjem a výdej energie

Je důležité pravidelně a vyváženě jíst. Mnoho lidí vynechává snídani, která je nejdůležitějším jídlem dne. Snídaně nám dodá energii a živiny pro pozitivní začátek dne, tím pádem budeme mít větší schopnost se soustředit.

S tím se pojí i dostatek pohybu. Nemusíme zrovna běhat maratony nebo zdolávat Himaláje. Stačí si cestu do školy nebo práce o pár stovek metrů prodloužit nebo se nabídnout babičce s venčením psa. Skvělá aktivita je také nějaká aktivita s kamarády, z vlastní zkušenosti doporučuji yoga challenge pro dva nebo více osob, občas je to pěkná makačka, ale i přes to se u toho pořádně nasmějete.

2. Spánek

O tomto bodu vám určitě už říkalo spoustu lidí, ale měli pravdu. Nejenže spánek zamezuje stres, ale má spoustu benefitů i pro fyzické zdraví. Primární funkce spánku je však odpočinek a regenerace po dlouhém dni, tedy když nebudeme dostatečně spát náš mozek bude unavený a celý den bude velmi pomalý.

3. Self-care

Je velmi důležité si udělat čas pro sebe a věnovat se při tom pouze sobě. Super je meditace, psaní deníku nebo spa-day. V rámci selfcare si vážíme vlastního těla a děkujeme mu za jeho služby pro nás. Z vlastní zkušenosti doporučuji takzvané solo date. Udělejte si den pouze pro sebe, zajděte si do přírody s oblíbeným playlistem ve sluchátkách, kupte si svoje oblíbené jídlo, běžte do kavárny, přečtěte si knížku, … Možností na solo date je opravdu mnoho.

! Je důležité udržovat také sociální kontakt a být součástí nějaké sociální skupiny !

4. Pravidelná činnost

Pravidelnost činností vede i k lepší organizaci našeho času, díky čemuž nebudeme tolik vystresovaní. Tato činnost by mělo být něco, kde uvidíme progres. Můžeme se učit třeba nový jazyk, něco tvořit, zabývat se něčím nad rámec školy. Já za sebe doporučuji program DofE, kde se věnujete pravidelně třem odlišným aktivitám.

5. Nastavení si hranic

Nedovolte ostatním lidem s vámi manipulovat. Je dobré naučit se říkat ne na věci, které nám nejsou komfortní. Hranice si musíme nastavit i sami v sobě. Není dobré se přepracovávat a je naopak důležité stanovit si priority.

Tyto body jsou pouze základ a každému vyhovuje něco jiného. Pokud se cítíte, že byste potřebovali vyhledat odbornou pomoc, tak se není za co stydět, každý má na duševní zdraví právo.

Krizové linky:

Linka bezpečí; tel. číslo: 116 111 (pro děti a mládež, nonstop)

Linka důvěry (CKI Psychiatrické nemocnice Bohnice); tel. číslo 284 016 666 (pro dospělé, nonstop)

Modrá linka; tel. číslo: 731 197 477 (pro všechny, nonstop)

Aplikace pro duševní zdraví:

VOS

Nepanikař

Instagramové účty o psychickém zdraví:

@czechpsychologist

@psychokoutek

@mentalhealthcoalition

Podcasty o mentálním zdraví:

všechny odkazy jsou na streamovací platformu Spotify

Malá – Bé Hà

Psycholožky v županu

Therapy Thoughts

Let’s Talk About Mental Health

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *