Účinky kofeinu: dobrý sluha, ale zlý pán

Jistě mi dáte tak trochu za pravdu, když si dovolím tvrdit, že káva propojuje kultury, lidi i srdce skrz na skrz celým širým světem. S tím, jak se z malé kávové rostlinky dostanou voňavá zrnka až do našich šálků, jsem vás již obeznámila v jednom ze svých dřívějších článků. Stále tu ovšem zůstává nezodpovězena jedna důležitá otázka.
Proč se káva stala hned po vodě a čaji nejkonzumovanějším nápojem na světě?
Všem nám je pojem kofein velice dobře známý. Co o něm ale zvládneme říci, krom toho že nás (podle našich slov) dokáže ,,probudit“, či ,,nabudit“? Jestli máte chuť nalézt odpověď, vřele doporučuji, zůstaňte ještě chvíli ponořeni svými zraky do následujících řádků.

chemický vzorec kofeinu
Obecné poznatky o kofeinu

Důvodem, proč bychom se o kofein možná měli alespoň na chvíli zabývat, může být také fakt, že káva není zdaleka jediným zdrojem tohoto stimulantu. Běžně ho najdeme i v čaji, energetických nápojích a některých potravinách. Účinky kofeinu jsou zároveň hojně využívány v kofeinových tabletách, nakopávačích atd. O těch bude řeč ostatně také.
Když se kofein dostane do našeho krevního oběhu, putuje nejprve do sliznice žaludku a střev. Odtud se přemisťuje do jater, kde se částečně metabolizuje. Vytvořené exogenní metabolity (chemické látky vznikající při procesu metabolismu, exogenní, protože vznikly díky látkám, jenž nebyly produkované naším tělem) již putují do jednotlivých tělních tkání a orgánů.

Částí, o kterou se budeme zajímat asi nejvíce je jednoznačně mozek. Tam se ocitá kofein poměrně ihned. Své účinky aplikuje zejména na adenosin, dopamin a acetylcholin. Ve stručnosti lze říci, že jde o chemické látky, jenž regulují spánek, pozornost a emoce. Pozastaví produkci adenosinu. Ten se během dne hromadí v našem mozku a jeho účelem je nás uklidnit a uspat. Tím pádem se zvýší bdělost a potlačí únava. Dopamin a acetylcholin naopak podpoří v produkci, a tím tak mnohonásobně zvýší schopnost učení a podporu paměti. Ani z hlediska hormonální stránky nezůstávají účinky kofeinu pozadu. Jelikož má schopnost zvyšovat hladinu kortizolu a adrenalinu, jako pomyslná smyčka poté logicky přichází i zvýšená hladina krevního tlaku a srdeční frekvence, což na první pohled nemusí působit jako žádoucí faktor. Položte si ale otázku, jak dobře jste schopni tuto podobu účinku kofeinu využít ve svůj prospěch.

Kofein a výhody ve sportu

Když už máme jisté účinky kofeinu shrnuty, jistě vás jako prospěchářského tvora (nic ve zlém, všichni jsme takoví) napadne, že by se daly úspěšně využít i ve světě businessu. Nejen v něm. Sportovci představují jen další široké odvětví, kde je kofein pro své schopnosti hojně využíván. Patří totiž k jednomu z mála ,,nakopávačů“, který je mezi sportovci povolen. Už jen z toho důvodu je počet forem jeho výskytu v tomto odvětví téměř nekonečný. Mezi nejznámější patří různé druhy tzv. pre-workoutů, či kofeinových tablet. Taková kofeinová tableta byla mým společníkem při nejednom běžeckém závodě, nikdy však neopustím od názoru, že šálku voňavé a chutné kávy se nic nevyrovná:). Podtrženo, sečteno, účinky kofeinu mohou sportovcům pomoci zvýšit bdělost, soustředění a vytrvalost, což může pomoci zlepšit celkový výkon při tréninku nebo závodě. Zároveň také pomáhá při snižování bolesti a únavě svalů.

účinky kofeinu v kořenových tabletách
kofeinové tablety
Usneš po kofeinu?

Dalším hojně diskutovaným tématem na poli široké veřejnosti i řad odborníků je účinnost kofeinu na náš spánkový režim. Tady bych se pro lepší pochopení s dovolením ještě na chvíli pozastavila u adenosinu. Tuto chemickou látku produkuje náš mozek každou chvíli, kdy jsme vzhůru. Platí tu tedy jednoduchá přímá úměrnost – čím déle jsme vzhůru, tím větší množství adenosinu mozek vytvoří. Pokud bychom si úplně odmysleli kofein, běžné množství adenosinu nám umožní pocítit potřebu spánku po 12-16 hodinách po probuzení. Co s touto skutečností ale udělá kofein?

Představte si teď, že máte ve svém mozku speciální ,,hnízdečka“ právě pro adenosin. Nějaké skulinky, kam se běžně ukládá. Máte představu? Skvěle. Tak přesně na tato místa spěchá kofein hned po jeho začátku putování vaším tělem.
A tak jako jsme hrávali židličkovanou na svých narozeninových oslavách, obsadí místa určená pro adenosin a ten musí jít z kola ven. Vida, spát už se vám nechce! Vlastně nic těžkého. Tohle je přesně ten důvod, proč se po šálku kávy většina populace přestane cítit ospale.

reakce adenosinu při účincích kofeinu
adenosin
Odbourávání kofeinu

Úplné odbourání kofeinu v těle nastane zhruba po 5-7 hodinách od požití. A. právě tady se dostáváme k otázce, jak dobře si umíte naplánovat svůj šálek kávy tak, aby vám nezpůsobil případné potíže s usínáním, krátkodobý spánek nebo neklidné spaní. Protože je každý z nás jiný, můžeme považovat tento poločas rozpadu pouze za orientační. Nějakou pravdu mu ale přeci jen nechat musíme. Naším úkolem je tedy přinejmenším to, že si poslední konzumaci kofeinu přes den pečlivě naplánujeme. V takovém případě už má s trochou nadsázky kofein pouze samé benefity.

Nejdůležitější na konec

Kofein se jeví sice jako pomocník pouze pokud ho konzumujeme v úměrném množství, nicméně studie dokázaly, že lidé pijící kávu dlouhodobě (v přiměřeném množství, a to cca do 3-4 šálků denně, asi 230-408 mg kofeinu) vykazují nižší riziko úmrtí na srdeční choroby ve srovnání s lidmi, kteří kávu ve svém denním režimu nemají. Pro průměrného dospělého člověka je tedy denní příjem kofeinu přijatelný zhruba do 400 mg, s tím že jednorázový příjem by neměl překročit hranici 200 mg.

nápoje s naměřeným obsahem kofeinu
Závěr

Zejména káva, ale i některé jiné nápoje, či potraviny s obsahem kofeinu nám mohou být neskutečně užitečnými, ba i dokonce vítanými společníky. Kofein má spousta lidí zafixovaný jako negativní látku, to ovšem vůbec nemusí být pravda, pokud máte o účincích kofeinu jasný přehled. Právě z tohoto důvodu vám mohl být dnešní článek nápomocný k ovládnutí vašich kofeinových strastí.

Zdroje:
https://www.theoherbs.cz/blog/jaky-vliv-ma-kava–kofein–na-nas-spanek–zasadni/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11057520/
https://aktin.cz/kolik-kofeinu-uz-je-pres-caru-a-co-nam-muze-zpusobit
obrázek 3: https://images.aktin.cz/article-content/content-desktop-retina/webp/9f49e580-37ba-4cd6-8d60-ce7956230e19?v=1583766240
První článek ze světa kávy: ,,Od zrnka k šálku“: zde



Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *